2.1 Lovgivning
Reglerne om borgerstyret personlig assistance (BPA) fremgår af Lov om Social Service § 96:
Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte.
Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående eller en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende. En aftale om overførsel af tilskuddet til en forening eller privat virksomhed er ikke bindende for borgeren, hvis foreningen eller den private virksomhed ikke var godkendt af socialtilsynet på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis foreningen eller den private virksomhed ikke på dette tidspunkt gjorde borgeren bekendt med dette.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere, der ikke er omfattet af personkredsen efter stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp for borgeren.
Stk. 4. I de situationer, hvor borgeren eller en nærtstående er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetaling m.v.
2.2 Formålet med hjælpen
En BPA-ordning kan tildeles, hvis du har en omfattende funktionsnedsættelse, som nødvendiggør denne ganske særlige indsats for, at du kan leve et så almindeligt og selvstændigt liv som muligt.
Formålet med hjælp efter bestemmelsen om borgerstyret personlig assistance (BPA) er således at skabe et grundlag for en sammenhængende og helhedsorienteret løsning, hvor din hverdag hænger sammen, og hvor du får reelle muligheder for at leve et liv med lige rettigheder og deltagelse i forhold til andre på din alder og i din livsfase.
2.3 Målgruppe og vigtige betingelser for at være omfattet af målgruppen
2.3.1 Alderskriterie
Du skal være fyldt 18 år for at kunne få en BPA-ordning.
2.3.2. Arbejdsleder og arbejdsgiver
Med en BPA ordning har du både arbejdsgiver- og arbejdslederansvaret. Det er et krav for at kunne få en BPA-ordning, at du som minimum kan fungere som arbejdsleder, mens der er mulighed for at overdrage opgaven som arbejdsgiver til en forening eller virksomhed, der er godkendt af Socialtilsynet til denne opgave. Opgaverne som arbejdsleder og arbejdsgiver er beskrevet i hhv afsnit 2.4 og 2.5.
2.3.3. Hjælpebehovet
For at være omfattet af målgruppen skal du i høj grad være afhængig af hjælp til almindelige daglige funktioner, og du skal have et massivt, sammensat og omfattende behov for hjælp til pleje, praktisk bistand, ledsagelse og overvågning. Kan dit hjælpebehov dækkes tilstrækkeligt af andre bestemmelser i serviceloven, er du ikke omfattet af målgruppen for denne ordning. Vi vil derfor altid først vurdere, om dit behov kan afhjælpes på anden måde.
Det kan eksempelvis foregå ved afdækning af effekterne ved:
- Rehabiliteringsforløb
- Træningsindsats
- Hjælpemidler, herunder velfærdsteknologiske hjælpemidler
- Ændring af din bolig
- Andre muligheder
- Personlig hjælp og praktisk bistand (Lov om Social Service § 83)
- Socialpædagogisk ledsagelse til ikke selvvalgte aktiviteter (Lov om Social Service § 85)
- Ledsagelse til selvvalgte aktiviteter (Lov om Social Service § 97)
- Tilbud om handicapkørselsordning til transport til selvvalgte aktiviteter
- Tilbud om kørsel til læge og speciallæge
- Tilbud om kørsel til undersøgelse og behandling på sygehus
- Anden tilrettelæggelse af din dagligdag
Det bemærkes at et højt aktivitetsniveau ikke i sig selv kan medføre, at du er omfattet af personkredsen for borgerstyret personlig assistance, hvis dine øvrige behov kan dækkes på en fleksibel måde efter andre bestemmelser. Et højt aktivitetsniveau kan dog i det konkrete tilfælde være en del af vurderingen af, om du har et behov, som gør det nødvendigt at yde den ganske særlige støtte, som borgerstyret personlig assistance er, således at du så vidt muligt kan opretholde dit hidtidige livsindhold.
Bor du et sted (fx et bosted eller et plejecenter), hvor personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp og socialpædagogisk bistand indgår i stedets tilbud/ydelser, vil du ikke have ret til en BPA-ordning, fordi du dér vil have adgang til hurtig hjælp og støtte døgnet rundt.
2.4 Arbejdslederrollen
For at få bevilget en BPA-ordning er det en betingelse, at du kan fungere som arbejdsleder for hjælperne i din ordning. Det gælder såvel på tidspunktet for bevillingen som for tiden derefter. Du kan ikke overdrage din arbejdslederopgave til andre, hverken en værge eller andre nærtstående.
At være arbejdsleder indebærer, at du skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne.
Du skal bl.a. kunne:
- Planlægge det daglige arbejde for hjælperne, herunder sikre
- Vagtdækning ved sygdom, graviditet og barsel hos dine hjælpere
- Planlægge ferieafholdelse
- Overholde gældende lovgivning indenfor ansættelse, arbejdsmiljø, graviditet- og barsel, ferie, forsikring, pension, sygdom mv.
- Varetage evt. konflikthåndtering med/mellem hjælpere
- Udarbejde arbejdsgangsbeskrivelser i forhold til hvilken hjælp dine hjælpere skal udføre og hvordan
- Sikre at der udarbejdes APV (Arbejdspladsvurdering)
- Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne
- Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce
- Udvælge mulige hjælpere til samtale, holde ansættelsessamtaler og beslutte hvem du vil have ansat
- Afholde personalemøder med hjælperne
- Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS)
- Sikre at hjælperne udfører de opgaver, der er givet bevilling til og ikke andre
Som arbejdsleder er det også dit ansvar at sikre, at den hjælp du modtager, ikke overstiger din bevilling. Det er dig, som bevillingshaver der har ansvar for løbende at sikre, at bevillingen og den samlede tilskudsramme overholdes. Du bør derfor danne dig et overblik over det løbende forbrug i din ordning. Middelfart Kommune anbefaler derfor, at du beder din leverandør om afrapportering hvert kvartal, med oversigt over forbrug i kroner og forbrugte timer.
At være arbejdsleder stiller store krav til dit kognitive funktionsniveau, herunder koncentration, opmærksomhed, indlæring, hukommelse, overblik, struktur, evne til at planlægge mv.
Hvis vi vurderer, at du har brug for rådgivning og vejledning om de opgaver, der er forbundet med at være arbejdsleder i en BPA-ordning, kan vi bevilge f.eks. et rådgivningsforløb eller oplæring i, hvad det indebærer at være daglig leder for hjælperne, herunder eksempelvis ledelse, konflikthåndtering eller etik.
Du vil eventuelt kunne blive bedt om at medvirke til en neuropsykologisk udredning. En neuropsykologisk undersøgelse har til formål at beskrive dine ressourcer og udfordringer i forhold til rollen son arbejdsleder. Gennemførelse af en neuropsykologisk undersøgelse vil altid ske i tæt samarbejde med dig.
En neuropsykologisk undersøgelse vil afdække følgende områder:
- Opmærksomhed og koncentrationsevne
- Hukommelse og evne til at lære nyt
- Overblik og planlægning
- Problemløsningsevne og tænkning
- Sproglige færdigheder
- Udholdenhed/energiforvaltning og forekomst af invaliderende træthed
- Mental robusthed og generelt intellektuelt funktionsniveau
- Kognitive kommunikative færdigheder
- Screening for psykisk lidelse som depression og posttraumatisk stresstilstand
- Evnen til at håndtere eventuelle følger af hjerneskade, sygdom og anden modgang
- Dine muligheder for at udnytte dine egne evner
Hvis der laves en neuropsykologisk udredning vil den være en del af det, der danner grundlag for vores samlede vurdering af, om du kan være arbejdsleder.
2.5 Arbejdsgiverrollen og -ansvaret
En arbejdsgiver har ansvaret for at administrere ydelsen samt de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet hertil. Du kan selv vælge at være arbejdsgiver for dine hjælpere. Hvis du vælger det, skal kommunen tilbyde at varetage lønudbetalingen til dine hjælpere. Middelfart Kommune kan ikke være arbejdsgiver for dine hjælpere.
Alternativt kan du vælge at overdrage arbejdsgiveransvaret og -opgaverne til:
- En forening eller en privat virksomhed, der er godkendt af Socialtilsynet
- En nærtstående
2.5.1 Overdragelse til privat firma
Hvis du vælger et privat firma eller en forening, skal du være opmærksom på, at de skal være godkendt af Det Sociale Tilsyn.
Hvis du vælger at overdrage arbejdsgiveransvaret, vil det blive udøvet i samarbejde med dig. Hvis du overdrager dit arbejdsgiveransvar til en forening eller en privat virksomhed, vil Middelfart Kommune afregne et administrationsbidrag direkte med arbejdsgiveren med et beløb pr. bevilget time.
Beregning af administrationsbidraget sker efter Dansk Erhvervs beregningsmodel for BPA administrationsbidrag. Beregneren kan findes på Dansk Erhvervs hjemmeside.
Ved opstart af nye ordninger vil din arbejdsgiver få et mindre tillæg pr. time i de første tre måneder for at sikre, at du støttes bedst muligt i opstarten.
Hvis du vælger en arbejdsgiver, der opkræver et højere administrationsgebyr end det, der er fastsat af Middelfart Kommune, skal du afholde merudgiften selv.
2.5.2 Overdragelse til nærtstående
Nærtstående er ægtefæller, samlever, forældre, søskende samt andre, som du har et nært forhold til. Det er en forudsætning at den nærtstående kan varetage arbejdsgiveransvaret og det er en forudsætning, at både du og den nærtstående har et ønske om denne løsning.
Hvis du overdrager dit arbejdsgiveransvar til en nærtstående, vil der ikke ske nogen afregning af administrationsbidrag.
Det månedlige tilskud til løn vil blive udbetalt til arbejdsgiveren.
2.5.3 Generelt
Når du har valgt en arbejdsgiver, skal du fremsende en kopi af den kontrakt, du har indgået med arbejdsgiveren til Middelfart Kommune.
Der vil ikke blive udbetalt tilskud til løn til din arbejdsgiver før, vi har modtaget en kopi af kontrakten.
Det bemærkes, at hvis Middelfart Kommune vurderer, at du ikke kan varetage arbejdsgiveransvaret, kan Middelfart Kommune beslutte at arbejdsgiveransvaret skal overdrages. Det er dog fortsat dig der beslutter, hvem du skal samarbejde med omkring arbejdsgiveransvaret, så længe ovenstående betingelser er opfyldt.
Middelfart Kommune må ikke hverken vejlede dig om eller anbefale dig en arbejdsgiver.
Du kan finde vejledning om opgaverne i forbindelse med varetagelse af arbejdsgiveransvaret hos: www.bpa-arbejdsgiver.dk
2.6 BPA-bevillingen - indhold
2.6.1 Hvordan beregnes hvor mange timer jeg kan få bevilget i en BPA-ordning?
Udmålingen foretages ud fra en individuel og konkret, faglig vurdering af dit hjælpebehov, med udgangspunkt i hvad du selv kan. Du kan blive tilbudt et afklaringsforløb, hvor du i en periode vil blive fulgt af en ergoterapeut/fysioterapeut, for at observere dit funktionsniveau i dagligdagen, både i og udenfor hjemmet. I enkelte tilfælde kan vi tilbyde et afklarende døgnophold med henblik på at observere dit funktionsniveau.
2.6.2 Har det nogen betydning for min BPA-ordning, at jeg er bevilget bistands-/plejetillæg?
Hvis du har fået tilkendt førtidspension før den 1. januar 2003 og har behov for en BPA, er du oftest tilkendt enten bistands- eller plejetillæg.
Middelfart Kommune skal vurdere, i hvilket omfang et bistands- eller plejetillæg skal indgå ved beregningen af det beløb, vi udbetaler til løn til ansættelse af hjælpere. Dette for at sikre, at det samme behov ikke dækkes dobbelt.
BPA-ordningen skal som udgangspunkt dække alle dine behov for pleje og omsorg. Bistands- og plejetillægget er ligeledes tilkendt med det formål at dække dine behov for omsorg og pleje.
Ved bevilling af BPA skal det derfor vurderes, om og i hvilket omfang, BPA-bevillingen skal nedsættes som følge af bistands- og plejetillæg. Bistandstillæg udgør som udgangspunkt 3,5 timer og plejetillægget som udgangspunkt 7 timer.
Du skal være opmærksom på, at hvis ekstern arbejdsgiver varetager ordningen, skal du indbetale bistands- og plejetillæg til arbejdsgiverfirma/forening.
2.6.3 Hvilke opgaver må mine hjælpere udføre?
Dine hjælpere må udføre de opgaver som er beskrevet i din bevilling.
Hjælperopgaverne kan bestå i praktisk hjælp, personlig pleje, hjælp ved påklædning, tilberedning af måltider, spisning samt ledsagelse og eventuelt kørsel af din bil, hvorfor kørekort vil kunne være en væsentlig forudsætning for ansættelsen.
2.6.4 Hvilke opgaver må mine hjælpere ikke udføre?
Dine hjælpere må ikke udføre opgaver, som ikke er beskrevet i din bevilling. Der vil derfor være perioder, hvor dine hjælpere ikke har nogen opgaver at udføre.
Dine hjælpere må som udgangspunkt ikke udføre opgaver, hvis du ikke er sammen med dem. Det betyder, at du, i det omfang det er muligt, selv skal indgå i den aktivitet, du har bevilget hjælp til. Hjælperne udfører opgaverne sammen med dig – ikke for dig. Det gælder aktiviteter som eksempelvis hundeluftning, hente og bringe børn til og fra skole mv., indkøb og lettere havearbejde.
Vær opmærksom på, at større opgaver såsom hovedrengøring, hækklipning, malerarbejde og andre større vedligeholdelsesopgaver ikke er omfattet af den udmålte hjælp i din BPA-ordning.
2.6.5 Dækker en BPA-ordning mit behov for hjælp efter Sundhedsloven?
En BPA-ordning omfatter ikke hjælp til opgaver efter Sundhedsloven. Sundhedslovsydelser er alle de opgaver, der i udgangspunktet er lægeordinerede.
Hvis du har behov for hjælp til f.eks.
- stomipleje
- sårpleje
- katederpleje
- sondeernæring- og pleje
- træning
- udstrækning/øvelser
- C-pap maske
- sugning af mund og svælg
- insulingivning
vil den tid, du har brug for hjælp hertil, derfor ikke blive udmålt i din BPA-ordning. Hjælpen vil i stedet for blive vurderet og udmålt efter reglerne i Sundhedsloven Normalt leveres sundhedslovsydelser af sygeplejersker, eller social- og sundhedsassistenter efter delegation.
I de tilfælde hvor der er tale om sundhedslovsydelser, som borger uden funktionsnedsættelse normalt selv kan varetage opgaven, og hvor din praktiserende læge vurderer, at du selv kan administrere opgaven, kan du instruere dine hjælpere til at give dig medicinen efter din anvisning. Det ville kunne være opgaver som eksempelvis at tage smertestillende medicin, tage movicol, håndtere urinpose eller tage insulin. For så vidt angår insulin-givning vil dette dog altid blive betragtet som en sundhedslovsydelse, hvis der behov for løbende tilbagemeldinger til lægen. Baggrunden er, at der skal føres sundhedsfaglig journal. Det vil derfor være en konkret individuel vurdering om hjælpen hertil udmåles særskilt eller som den del af BPA-ordningens øvrige ydelser.
Hvis din praktiserende læge ikke vurderer, at du vil kunne administrere opgaven selv, skal opgaven løses af sundhedsfagligt personale. Når der leveres indsatser efter sundhedsloven, gælder reglerne om delegation, sundhedsfagligt ansvar, patientsikkerhed og dokumentation. Når en sundhedslovsydelse delegeres, skal medhjælperen uanset uddannelse instrueres i udførelse af sundhedslovsydelsen, og der skal føres tilsyn med medhjælperens udførelse af opgaven.
2.6.6 Dækker en BPA-ordning mit behov for hjælp på min arbejdsplads?
En BPA-ordning omfatter ikke hjælp til praktiske opgaver i forbindelse med dit arbejde.
Hvis du har behov for hjælp til udførslen af dit arbejde, vil den tid, du har brug for hjælp til arbejdet, ikke blive udmålt i din BPA-ordning.
Hjælpen vil i stedet for blive bevilget af Jobcenteret efter Lov om kompensation til handicappede i erhverv. Din BPA-ordning vil blive reduceret med det antal timer, du modtager anden støtte. Hvis det giver mening at opgaven varetages af den samme person, som er ansat i din BPA-ordning vil der skulle laves en aftale med jobcenteret med henblik på at en og samme hjælper kan varetage begge opgaver.
2.6.7 Dækker en BPA-ordning mit behov for respiratorisk hjælp?
Hvis Region Syddanmark vurderer, at du er omfattet af en respirationsaftale, og der er sammenfald i denne hjælp med den hjælp, dit kontante tilskud dækker (BPA), vil Middelfart Kommune indgå en aftale med Region Syddanmark om fordeling af udgifter.
2.6.8 Dækker en BPA-ordning mit behov for hjælp i forbindelse med uddannelse?
En BPA-ordning omfatter ikke hjælp til opgaver under uddannelse. Hvis du har behov for hjælp til udførslen af dit studie, vil den tid du har brug for hjælp, ikke blive udmålt i din BPA-ordning. Hjælpen vil i stedet for blive bevilget efter Lov om Socialpædagogisk Støtte ved videregående uddannelser. Du skal kontakte SPS-vejlederen på dit uddannelsessted. Din BPA- ordning vil blive reduceret med det antal timer, du modtager anden støtte.
2.6.9 Hvad skal jeg gøre hvis mit behov ændrer sig?
Du har pligt til at kontakte os, hvis dit behov for støtte ændrer sig.
2.7 BPA-bevillingen – udmåling af timer
2.7.1 Hvad indgår i udmålingen af, hvor mange timer jeg bevilges i min BPA-ordning?
Udmålingen sker efter en individuel og konkret vurdering af, hvad du selv kan klare.
Hvis du ikke har brug for hjælp og kan være alene i perioder, vil der ikke blive udmålt timer til disse perioder. Du kan derfor ikke forvente at få hjælp til 24 timer i døgnet.
Der udmåles timer til dækning af dit behov for personlig hjælp og praktiske opgaver i hjemmet. Er du gift eller samlevende vil der blive udmålt tid til dækning af din del af de praktiske opgaver i hjemmet.
Der kan som udgangspunkt bevilges ledsagelse til:
- Indkøb af dagligvarer (eventuelt via internettet)
- Byture (shopping, apotek mv.)
- Besøg hos familie og venner, herunder f.eks. biograf- cafebesøg mv.
- Fritidsaktiviteter, frivilligt arbejde/foreningsarbejde, sport
- Dine børns aktiviteter
I vores vurdering af hvor mange timer der udmåles til deltagelse i aktiviteter uden for hjemmet, vil vi tage udgangspunkt i hvilket aktivitetsniveau en borger i tilsvarende alder og livssituation har.
2.7.2 BPA-bevillingen – økonomi - Hvordan udbetales tilskuddet?
Tilskud til lønudgifter m.m. vil blive beregnet en gang årligt.
Du vil få tilsendt et budgetskema, hvor du kan se, hvordan tilskuddet til din BPA-ordning er sammensat. Hvis du har overdraget dit arbejdsgiveransvar til en forening eller en privat virksomhed sender Middelfart Kommune samtidig en kopi af budgetskemaet til dit dem, med mindre du beder os undlade dette. Hvis du beder Middelfart Kommune om at undlade at sende kopi af budgetskemaet til dit arbejdsgiverfirma, er du selv ansvarlig for at sende det til dem.
Du eller din arbejdsgiver vil modtage et månedligt tilskud til dækning af lønudgifter mm. til dine hjælpere.
Er du selv arbejdsgiver, vil tilskuddet blive udbetalt forud.
Har du overdraget dit arbejdsgiveransvar til en forening eller en privat virksomhed, vil tilskuddet blive udbetalt til arbejdsgiverfirmaet, løbende efter regning i henhold til det fremsendte budget.
Tilskuddet dækker aflønning af hjælpere svarende til det udmålte timetal.
Afholdelse af administrationsudgifter til din arbejdsgiver vil blive dækket af Middelfart Kommune direkte til din arbejdsgiver.
2.7.5 Hvad sker der, hvis jeg bruger flere timer, end jeg har bevilget?
Du er forpligtet til at føre kontrol med dit forbrug af timer og forbruget af det tildelte beløb, for at sikre at dit forbrug er i overensstemmelse med din bevilling.
Hvis du bruger flere timer, end du har bevilget, vil du selv skulle betale for det.
2.7.6 Hvilke forsikringer dækkes når jeg har en BPA-ordning?
Arbejdsgiver er forpligtet til at tegne tilstrækkelig forsikring for hjælperne. Det betyder typisk en arbejdsskadeforsikring og en erhvervsansvarsforsikring.
Hvis du medtager dine hjælpere på rejse til udlandet, kan der være behov for at tegne en rejseforsikring. Middelfart Kommune dækker udgiften til disse forsikringer.
Arbejdsgiver vælger selv, hvilket forsikringsselskab der bruges.
Middelfart Kommune dækker udgifterne efter regning. Der dækkes dog som udgangspunkt maksimalt en udgift svarende til 1,5% af din BPA-ordnings lønsum.
Hvis du har overgivet dit arbejdsgiveransvar til fx en forening, er foreningen ansvarlig for at tegne de lovpligtige forsikringer.
2.7.7 Skal der udarbejdes regnskab for det tilskud, der udbetales til min arbejdsgiver?
Én gang om året skal arbejdsgiveren i din BPA-ordning fremsende regnskab over din BPA-ordning.
Det skal som minimum indeholde udmålte og forbrugte timer. Vi vil opfordre til, at det afspejler din bevilling.
Regnskabet skal være os i hænde senest den 1. marts og være bilagt kopi af sidste lønseddel for alle dine hjælpere.
Har du brugt færre timer, end der er udmålt, skal beløbet tilbagebetales til Middelfart Kommune. Du kan ikke overføre uforbrugte timer til efterfølgende år uden, at du forinden har indgået aftale med Middelfart Kommune.
Tilskud, som ikke er anvendt i overensstemmelse med din bevilling, skal tilbagebetales til Middelfart Kommune.
Har du brugt flere timere, end din bevilling indeholder, skal du selv betale for den ekstra udgift.
2.8 Regler og rammer for hjælperne
I din bevilling tager Middelfart Kommune afsæt i den til enhver tid gældende overenskomst for BPA-handicaphjælper overenskomsten ml. FOA/DE eller sammenlignelig med BPA-handicaphjælper overenskomsten ml. FOA/DE.
Hvis det ikke fremgår af din bevilling, at der er behov for faglært personale, vil det tilskud, der udbetales, tage afsæt i ikkefaglært personale.
Løn- og ansættelsesforholdene for hjælperne er alene et spørgsmål mellem hjælperne og dig eller den part, der har påtaget sig arbejdsgiverrollen for dig.
Hjælperne skal være fyldt 18 år.
2.8.1 Kan mine hjælpere tage med mig på ferie og weekend?
Du kan tage dine hjælpere med på ture, ferie og weekendophold i Danmark.
Ved ferie eller andet midlertidigt ophold udenfor Danmark kan du bevare din BPA-ordning i op til en måned. Hvis du ønsker at være ude af Danmark længere end en måned, skal du søge kommunen om at bevare hjælpen, inden du rejser.
Hvis dit behov for hjælp grundet ferie og weekendophold afviger fra din bevilling, kan du søge om dækning af ekstra omkostninger ved kortvarige ferieophold i udlandet.
I vurderingen af, hvorvidt en ekstraudgift kan dækkes indgår, om det er et ophold, som andre i samme alder og livssituation vil tage på. En rejse på op til 14 dage til udlandet kan almindeligvis betegnes som et kortvarigt ophold. Du har dog som udgangspunkt alene ret til dækning af eventuelle ekstraudgifter til 1 ferie årlig, selvom varigheden er kortere end 14 dage.
Afgørende for vurderingen af, om du har ret til dækning af ekstra omkostninger, er, om det er særligt påkrævet eller en afgørende forudsætning for gennemførelsen af udlandsrejsen.
En afgørelse om dækning af ekstraudgifter til ferieophold vil altid bero på en konkret og individuel vurdering.
Reglerne følger af bekendtgørelse om ydelser efter Lov om Social Service under midlertidige ophold i udlandet (Bekendtgørelse om ydelser efter Lov om Social Service under midlertidige ophold i udlandet nr. 441 af 03/05/2024), samt Ankestyrelsens principafgørelse 96-16.
2.8.2 Kan mine hjælperes evt. ekstraudgifter i forbindelse med min ferie eller weekend-ophold dækkes?
Hvis en hjælper har ekstra udgifter til transport som følge af, at arbejdet udføres et andet sted end i dit hjem henvises til SKAT’s regler for befordringsfradrag.
Eventuel ekstraudgift til dækning af overnatning m.m. for dine hjælpere sker på baggrund af konkret individuel vurdering med afsæt i opholdsform (sommerhus, hotel eller andet) og din nuværende bevilling. Du skal ansøge kommunen om dette inden afholdelse.
Såfremt dit ophold medfører rejseudgifter til din hjælper, skal du søge om dette inden afholdelse.
Der henvises desuden til SKATs regler om rejsefradrag.
I vurderingen, af hvorvidt en udgift kan dækkes, indgår, om det er et ophold, som andre i samme alder og livssituation vil tage på.
2.8.3 Skal jeg holde personalemøder og MUS-samtaler med mine hjælpere og udmåles der ekstra timer til dette?
Som arbejdsleder skal du afholde personalemøder med dine hjælpere. I din bevilling udmåles der 1,5 time pr. kvartal pr. fastansatte hjælper hertil.
Når du afholder MUS-samtaler (medarbejderudviklingssamtaler) med dine hjælpere, forventer vi, at du som udgangspunkt afholder disse, når hjælperen i forvejen er på arbejde.
2.8.4 Hvem er ansvarlig for at overholde den gældende arbejdsmiljølovgivning?
Som arbejdsleder skal du medvirke til, at arbejdsmiljøet, både fysisk og psykisk, er fuldt forsvarligt og sammen med din arbejdsgiver sørge for at gældende lovgivning overholdes, herunder regler om hviletid, arbejdsstedets indretning og arbejdspladsvurdering.
2.8.5 Hvem skal udarbejde APV, og udmåles der ekstra timer til at udarbejde denne?
Det er arbejdsgivers ansvar at følge den gældende arbejdsmiljølovgivning herunder at udarbejde lovpligtig APV.
Hvis du har valgt et arbejdsgiverfirma til at varetage arbejdsgiveransvaret, indgår det i afregningen til din arbejdsgiver, at de bistår dig med dette.
Efter arbejdsmiljøloven har arbejdsgiver pligt til at sørge for, at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
2.8.6 Hvordan skal jeg gøre, hvis der i hjemmet er brug for APV-hjælpemidler?
Det er din arbejdsgiver, der har det overordnede ansvar for arbejdsforholdene. Det er dig som arbejdsleder, har ansvaret for at ansøge om APV hjælpemidler via borger.dk, eller ved telefonisk kontakt til hjælpemiddelgruppen på 8888 4696 indenfor rådhusets åbningstid.
Hvis det vurderes, at der er brug for APV-hjælpemidler i hjemmet, vil Middelfart Kommune levere det bedst egnede og billigste APV-hjælpemiddel.
Der er udarbejdet en pjece om APV, som er bilag til denne håndbog.
2.8.7 Kan mine hjælpere få bevilget kurser?
Som arbejdsleder har du ansvaret for at ansætte medarbejdere, der har kompetencer, der er i overensstemmelse med den profil, du søger, og det der er bevilget timer til i din bevilling.
Det er også dig, der som arbejdsleder skal udarbejde instrukser til dine hjælpere, enten i skriftlig form alternativt som billede-vejledning eller videoinstruktion.
Såfremt APV’en viser, at der er behov for, at dine medarbejder oplæres i nogle af de funktioner din bevilling dækker, og som du ikke kan udarbejde instrukser til, kan du søge om dækning af udgifter til kursus herom.
2.8.8 Kan mine hjælpere få bevilget et førstehjælpskursus?
En BPA-ordning omfatter hjælp til personlig og praktisk bistand, ledsagelse og overvågning.
Der indgår ikke krav om, at dine hjælpere har gennemført et førstehjælpskursus for at kunne udføre dette. Der gives derfor ikke tilskud til 1. hjælpskurser til dine hjælpere.
2.8.9 Må mine hjælpere arbejde flere døgn i træk?
Nej, det må dine hjælpere ikke. Du er som arbejdsleder ansvarlig for at overholde arbejdstids- og hviletidsbestemmelser jf. gældende lovgivning.
2.8.10 Kan jeg få bevilget timer til oplæring af nye hjælpere?
Det er din opgave, som arbejdsleder at udarbejde instrukser til dine hjælpere, enten i skriftlig form, alternativt som billede-vejledning eller videoinstruktion. Du skal desuden tilrettelægge og indrette dine daglige aktiviteter på en måde, som tilgodeser optimale oplæringsbetingelser for dine nye hjælpere.
Du kan derfor som udgangspunkt ikke få bevilget timer til oplæring af nye hjælpere.
2.8.11 Kan jeg få dækket udgifter som følge af, at jeg har hjælpere? Hjælperrelaterede udgifter.
Du vil få udbetalt et beløb til dækning af direkte og indirekte hjælperrelaterede udgifter.
Middelfart Kommune har fastlagt et serviceniveau, hvor du får dækket 500 kr. pr. måned ved en 24 timers ordning. Beløbet reduceres forholdsvis med det timetal, du har bevilget i BPA-ordningen.
Beløbet dækker de udgifter, der er, ved at du har en ekstra person i dit hjem. Beløbet indeholder f.eks. udgifter til hjælperens brug af toilet og håndvask, ekstra vask af håndklæder, drikkevand, køkkenrulle, ekstra affald, brug af handsker og udgift til ledsagerkort.
Hvis der er hjælperrelaterede udgifter udover det faste beløb, kan der indgives ansøgning om dækning hertil. Du skal så dokumentere, at det faste årlige beløb er forbrugt, og du skal indsende dokumentation for de resterende hjælperrelaterede udgifter, som du søger om dækning af.
Det betyder, at du på årsbasis skal have dokumenterede udgifter, der overstiger det bevilgede faste beløb, og at du skal kunne dokumentere den konkrete ekstraudgift.
Der kan derudover, efter ansøgning, bevilliges et beløb til dækning af enkeltstående udgifter. Det kan eksempelvis være årlig, lovpligtigt service på lift på handicapbil, udgifter til indretning af hjælperværelse (hvis der er udmålt rådighedstimer). Der ydes som udgangspunkt ikke tilskud til annoncering i aviser o. lign. i forbindelse med ansættelse af personlige hjælpere. Der henvises til at anvende www.jobnet.dk.
Middelfart Kommune har fastlagt et serviceniveau på maksimalt 948 kr. årligt (2024-niveau), til ekstraudgifter til dine hjælpere i forbindelse med aktiviteter ud af hjemmet, som ikke dækkes af ledsagerkortet.
Beløbet prisfremskrives årligt 1. januar.
2.8.12 Kan jeg benytte mig af vikarer, hvis mine hjælpere er syge?
Du er som arbejdsleder ansvarlig for, at der er hjælpere og vikarer nok til, at de bevilgede timer kan dækkes.
Du kan derfor ikke benytte et vikarbureau, der aflønner med anden timeløn end beskrevet i din bevilling. Benytter du alligevel vikarer til en anden timeløn, vil du selv skulle betale differencen.
2.8.13 Hvad skal jeg gøre, når mine hjælpere er syge?
Du skal selv sørge for, at du har personale, som kan tilkaldes. Du har ansvaret for, at der er ansat et tilstrækkeligt antal hjælpere til, at de kan afløse hinanden ved akut fravær, ferie og sygdom, således at teamet er selvdækkende. Ved akut fravær og sygdom, skal du kontakte din eventuelle arbejdsgiver, som skal bidrage til at sikre vikardækning.
Der udbetales ikke tilskud fra kommunen til løn til hjælper, der er fraværende på grund af sygdom.
Som arbejdsleder er du ansvarlig for, at de oplysninger du indberetter til din arbejdsgiver, er korrekte.
2.8.14 Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan få hjælpere til at dække vagten?
Hvis du ikke kan få hjælpere til at dække vagten, skal du tilrettelægge vagterne, så du får dækket dine basale behov. Det betyder, at du ikke kan forvente at gennemføre planlagte aktiviteter udenfor hjemmet.
I helt særlige situationer kan du kontakte Visitationen i kommunens åbningstid på telefon nummer 8888 4696. Du kan få hjælp til den nødvendige personlige pleje. Du kan ikke få hjælp til praktiske opgaver, og du kan heller ikke få hjælp til ledsagelse uden for hjemmet.
Opstår der en akut situation uden for Visitationens åbningstid, skal du kontakte hjemmeplejen direkte på telefon nr. 8888 4646.
Du har pligt til hurtigst muligt at orientere din sagsbehandler.
2.8.15 Kan jeg få mine hjælpere med, hvis jeg indlægges på sygehus?
Ved indlæggelse på hospital skal du eller dine pårørende altid – så vidt det er muligt omgående - rette henvendelse til din sagsbehandler.
Ved planlagt indlæggelse skal du være opmærksom på, om dine hjælpere kan afholde ferie eller afspadsere, da bevillingen ikke omfatter ret til at medbringe hjælpere under hospitalsindlæggelse. Det er sygehuset, der har ansvar for din hjælp og pleje under indlæggelse. Det er derfor sygehuset, der skal tage stilling til om dine egne hjælpere helt eller delvist skal dække dine støttebehov under indlæggelse. Sygehuset kan vælge at benytte og dermed aflønne hjælperne, hvis det vurderes, at der er behov herfor. Dette skal om muligt afklares forud for indlæggelsen. Middelfart Kommune skal informeres, hvis en sådan aftale indgås.
Ved længevarende indlæggelser (14 dage og derover) kan hjælperne opsiges med optjent varsel. Dette vurderes af din sagsbehandler i samarbejde med dig (og arbejdsgiver, hvis ansvaret er uddelegeret).
Hvis din indlæggelse forventes at vare i længere tid, stoppes din BPA-ordning, og udbetalingen af tilskud ophører. Efter endt længerevarende indlæggelse skal det som udgangspunkt på ny vurderes, om du fortsat er i målgruppen for bevilling af BPA-ordning. Vurderingen vil kunne omfatte både din arbejdslederevne og omfanget af dit hjælpebehov. Hvis det vurderes, at du fortsat er omfattet af personkredsen, skal det vurderes, om det er nødvendigt at ændre omfanget af dit støttebehov, herunder tages stilling til en eventuel midlertidig normering af hjælpen, således at den opfylder dine aktuelle behov.
2.9 Afgørelse, klage og ankemulighed
Myndighed og Visitation starter sagsbehandling om borgerstyret personlig assistance på baggrund af en henvendelse fra dig.
Du vil herefter blive kontaktet af en sagsbehandler for det videre forløb.
Sagsbehandleren i Myndighed og Visitation fremsender en skriftlig afgørelse til dig.
Afgørelsen kan være en bevilling eller et afslag.
I afgørelsen fremgår begrundelse for beslutningen, og hvis det er en bevilling, fremgår formål og mål med den bevilligede indsats, og hvilke opgaver du konkret er bevilget hjælp til.
Hvis du bevilges en BPA-ordning, vil du også få tilsendt et budgetskema, så du kan se, hvornår på dagen du er bevilget hjælp, og hvor mange penge der udbetales i tilskud.
Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du klage over den indenfor 4 uger efter, at du har modtaget den. Klagen skal du sende til Middelfart Kommune, Myndighed og Visitation, Nytorv 9, 5500 Middelfart.
Hvis du klager, vil vi vurdere din ansøgning på ny med de indsigelser eller nye oplysninger, du giver os.
Hvis vores genvurdering af din ansøgning er uændret, sender vi genvurderingen til dig på ny og sender samtidig din klage og sagens akter til Ankestyrelsen. Så vil Ankestyrelsen se på din klage og efterprøve vores afgørelse.
2.10 Sagsbehandlingsfrist
Vi behandler din ansøgning så hurtigt som muligt.
Alt efter hvor meget vi skal undersøge og udrede, kan sagsbehandlingstiden for afgørelse om Borgerstyret Personlig Assistance være op til 12 uger. Hvis sagsbehandlingstiden på 12 uger ikke kan overholdes, vil du få besked herom fra sagsbehandleren.
Dette gælder også for eventuelle tillægsansøgninger, eksempelvis i forbindelse med ferie.
2.11 Opfølgning og tilsyn
Middelfart Kommune har pligt til at føre tilsyn med, at
- Du fortsat er omfattet af personkredsen
- Du fortsat kan løfte arbejdslederrollen
- Din ordning fungerer efter hensigten
- Din ordning overholder den økonomiske ramme, som er beskrevet i din bevilling.
Det sker blandet andet ved, at din BPA-ordning bliver revurderet.
Nye BPA-ordninger revurderes efter 4 måneder og herefter 1 gang årligt.
Tilsynet og revurderingen omfatter blandt andet:
- Om du fortsat er omfattet af personkredsen
- Opfylder du stadig betingelserne for at fungere som arbejdsleder og evt. som arbejdsgiver?
- Overholdes det bevilgede antal timer?
- Arbejder dine hjælpere på de bevilgede tidspunkter af døgnet
- Får Middelfart Kommune rettidigt og i tilstrækkeligt omfang regnskabsoplysninger fra din arbejdsgiver
- Overholdes de relevante arbejdsmiljøregler?
- Overholdes arbejds- og hviletidsbestemmelserne i lovgivningen?
- Er der udarbejdet APV?
- Er der meget sygdom blandt hjælperne?
En revurdering kan enten ske ved et opfølgningsmøde eller ved en administrativ opfølgning.
Du kan ved en revurdering blive bedt om at medvirke i en neuropsykologisk undersøgelse.
Du har pligt til snarest at oplyse kommunen om eventuelle ændringer i din funktionsevne, som kan påvirke dit behov for støtte.
2.11.1 Hvad skal jeg gøre, hvis jeg flytter til en anden kommune?
Du skal kontakte din nye kommune, som skal træffe en ny afgørelse om din BPA-ordning.
Du skal ligeledes orientere Middelfart Kommune om forventet dato for flytning. Indtil dette sker, vil tilskuddet til din BPA-ordning fortsætte med uændret udbetaling fra Middelfart Kommune, og vi vil opkræve beløbet fra din nye opholdskommune.
2.11.2 Hvad skal jeg gøre, hvis jeg flytter til Middelfart Kommune?
Du skal kontakte sagsbehandleren for BPA i Myndighed og Visitation.
Middelfart Kommune vil træffe en ny afgørelse.
Din tidligere kommune vil fortsætte med at udbetale tilskud til din BPA-ordning indtil Middelfart Kommune har revurderet din hjælp.
2.11.3 Kan min BPA-ordning ophøre? Herunder varslingsregler.
En BPA-ordning er ikke nødvendigvis en livsvarig støtte.
Hvis dit behov for hjælp ændrer sig, og du ikke længere har behov for denne ganske særlige ordning, vil du blive tilbudt hjælp efter øvrige muligheder i Lov om Social Service.
Hvis du ikke længere er i stand til at varetage arbejdslederopgaven, vil din BPA-ordning ophøre. Du vil i stedet blive tilbudt hjælp efter øvrige muligheder i Lov om Social Service.
Når din BPA-ordning ophører, vil der være en varslingsperiode, inden din BPA-ordning stopper
Reglerne om varsling fremgår af Serviceloven § 3 a (varslingsordning pr. 1.1.2018)
Stk 1. Kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter §§ 95, 96 og 98 skal meddeles med et varsel på mindst 14 uger fra borgerens modtagelse af afgørelsen. 1. pkt. gælder ligeledes for kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse af en plads i et særligt dag- eller klubtilbud efter §§ 32 og 36, om frakendelse af bilstøtte efter § 114 inden udløbet af genanskaffelsesperioden og om ophør af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i de tilfælde, der er omfattet af de regler om afviklingsperioden, som social- og ældreministeren har fastsat i medfør af § 42, stk. 4.
Stk. 2. Iværksættelse af kommunalbestyrelsens afgørelser efter bestemmelserne nævnt i stk. 1 må i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsens afgørelse påklages til Ankestyrelsen, først påbegyndes, når varslingsperioden, jf. stk. 1, er udløbet.
I praksis betyder det, at:
- Afgørelse om frakendelse eller reduktion af din BPA-ordning skal meddeles dig med et varsel på 14 uger, således at du som bevillingshaver har mulighed for at indrette dig på de ændrede forhold
- Klage til Ankestyrelsen har opsættende virkning. Det betyder, at iværksættelse af afgørelsen først må påbegyndes, når varslingsperioden, jf. stk. 1 er udløbet
- Hvis du ikke klager over afgørelsen, kan afgørelsen tidligst få virkning 14 uger efter, at den er kommet frem til dig.
Hvis din BPA-ordning skal ophøre har Middelfart Kommune pligt til at sikre en glidende og værdig overgang til anden støtte, således at du ikke oplever at stå uden nødvendig hjælp i overgangsperioden.