Borgerstyret personlig assistance (BPA)

Tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse.

Borgerstyret personlig assistance (BPA) er et kommunalt tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse, hvis du har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Formålet med ordningen er, at du kan leve et så almindeligt liv som muligt, selvom du har et svært fysisk handicap.

Du skal søge BPA gennem Myndighedsafdelingen, Handicap og Psykiatri.

Kontakt Myndighedsafdelingen på:

Telefon 8832 5812

Telefontid:
Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9-13

- eller:

Du kan også sende et brev til Myndighedsafdelingen, Handicap og Psykiatri, Nytorv 9, 5500 Middelfart.

 

Voksne personer, der på grund af en betydelig og varigt nedsat funktionsevne ikke eller kun i meget begrænset omfang kan bevæge sig og udføre almindelige daglige funktioner, kan søge om BPA. Det klassiske eksempel er personer, som pga. respirationsinsufficiens har behov for sådan hjælp.

Ordningen kan også stilles til rådighed for andre stærkt fysisk handicappede, hvis situation er at sidestille med respirationshandicap. Det drejer sig især om handicap, som medfører udbredte lammelser eller andre vidtgående fysiske handicap, som især medfører, at den pågældende ikke eller kun i meget begrænset omfang kan bevæge sig og udføre almindelige daglige funktioner. Det vil typisk dreje sig om personer, som skal til at opbygge en selvstændig tilværelse eller fastholde en sådan på trods af et svært fysisk handicap.

Personkredsen kan også omfatte personer med hjerneskade under forudsætning af, at de opfylder betingelserne for en hjælpeordning. 

Hvilke kriterier skal opfyldes, for at jeg kan få borgerstyret personlig assistance?

  • Kun personer over 18 år kan komme i betragtning til ydelsen.
  • Ydelsen bliver udmålt på baggrund af en nøje individuel og helhedsorienteret behovsvurdering med udgangspunkt i, hvad den enkelte selv kan klare. I vurderingen tages der stilling til, hvilke funktioner hjælperne skal dække, i hvor mange timer og på hvilke tidspunkter hjælpen ydes.

Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. At fungere som arbejdsleder indebærer som udgangspunkt, at være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne, dvs. at:

  • Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne.
  • Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce.
  • Udvælge hjælpere, herunder at varetage ansættelsessamtaler.
  • Varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne.
  • Afholde personalemøder med hjælperne.
  • Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS).

Håndbog om borgerstyret personlig assistance

Middelfart Kommunes håndbog om borgerstyret personlig assistance (BPA) giver information og vejledning til dig, der har fået bevilget en BPA-ordning i henhold til serviceloven § 96.

1.1 Forord

Middelfart Kommunes håndbog om Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) giver information og vejledning til dig, der har fået bevilget en BPA-ordning i henhold til serviceloven § 96. Overvejer du at søge om en BPA-ordning, kan du få håndbogen udleveret, så du kan danne dig et forhåndsindtryk af, hvad ordningen indebærer.

Afgørelse om bevilling af en BPA-ordning efter servicelovens § 96 træffes af Myndighed og Visitation i Middelfart Kommune.  Det er vigtig for dig som ansøger at vide, at alle andre muligheder for hjælp skal være vurderet, herunder fx personlig og praktisk hjælp i hjemmet (hjemmehjælp), ledsageordning, privat ansættelse af hjælpere, rehabilitering i eget hjem og socialpædagogisk støtte. Bevilling af BPA-ordning forekommer kun, hvis der er behov for en ganske særlig indsats, og når dit behov for hjælp og støtte ikke kan imødekommes efter andre regler.

Det er ligeledes vigtigt at gøre opmærksom på, at hjemmesygepleje ikke er en del af en BPA-ordning, men skal bevilges særskilt efter regler i Sundhedsloven.

Der er ikke i loven fastsat en nedre grænse for, i hvor mange timer du skal have brug for hjælp og støtte for at få en BPA-ordning. Det er dog et krav at du samlet set skal have et omfattende behov for hjælp og støtte. Hvis dit samlede behov for hjælp er under 20 timer per uge, vil det dog sandsynligvis ikke være tilstrækkeligt til at få bevilget en BPA-ordning.

 

1.2 Ansøgning og oplysningsgrundlag

Hvis du ønsker at få vurderet om du er berettiget til en BPA-ordning, skal du henvende dig til Myndighed og Visitation i Middelfart Kommune. Du kan enten henvende sig telefonisk på telefon nr. 8888 4696 eller ved at sende en sikker mail via Digital Post:

 Send sikker post til Myndighed, Handicap og Psykiatri 

Vurderingen af din ansøgning baserer sig på det materiale og den viden, vi har fra dig, samt den viden og de oplysninger, vi med dit samtykke kan få fra andre instanser. Det kan for eksempel være sygehus, din læge, Jobcentret med videre. Det er dig, der skal give os lov til at indhente og anvende sådanne oplysninger. Hvis der er oplysninger, der kan underbygge, at du har behov for støtte, kan det være til gavn for dig at lade os få adgang hertil. Vi beder kun om de oplysninger, der er relevante for din ansøgning og sammensætningen af din støtte.

Det er dig og kun dig, der kan give os tilladelse til at få disse oplysninger, og du kan altid sige nej.

Du skal være opmærksom på, at manglende oplysninger i din sag betyder, at Middelfart Kommune må træffe afgørelse om dit støttebehov ud fra de oplysninger vi har, mens oplysninger, vi ikke har eller får adgang til, ikke kan indgå i afgørelsesgrundlaget. Det kan betyde, at du ikke får støtte i det omfang, du har brug for eller ikke får den rigtige støtte.

2.1 Lovgivning

Reglerne om borgerstyret personlig assistance (BPA) fremgår af Lov om Social Service § 96:

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte.

Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående eller en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende. En aftale om overførsel af tilskuddet til en forening eller privat virksomhed er ikke bindende for borgeren, hvis foreningen eller den private virksomhed ikke var godkendt af socialtilsynet på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis foreningen eller den private virksomhed ikke på dette tidspunkt gjorde borgeren bekendt med dette.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere, der ikke er omfattet af personkredsen efter stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp for borgeren.

Stk. 4. I de situationer, hvor borgeren eller en nærtstående er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetaling m.v.

 

2.2 Formålet med hjælpen

En BPA-ordning kan tildeles, hvis du har en omfattende funktionsnedsættelse, som nødvendiggør denne ganske særlige indsats for, at du kan leve et så almindeligt og selvstændigt liv som muligt.

Formålet med hjælp efter bestemmelsen om borgerstyret personlig assistance (BPA) er således at skabe et grundlag for en sammenhængende og helhedsorienteret løsning, hvor din hverdag hænger sammen, og hvor du får reelle muligheder for at leve et liv med lige rettigheder og deltagelse i forhold til andre på din alder og i din livsfase.

 

2.3 Målgruppe og vigtige betingelser for at være omfattet af målgruppen

2.3.1 Alderskriterie

Du skal være fyldt 18 år for at kunne få en BPA-ordning.

2.3.2. Arbejdsleder og arbejdsgiver

Med en BPA ordning har du både arbejdsgiver- og arbejdslederansvaret. Det er et krav for at kunne få en BPA-ordning, at du som minimum kan fungere som arbejdsleder, mens der er mulighed for at overdrage opgaven som arbejdsgiver til en forening eller virksomhed, der er godkendt af Socialtilsynet til denne opgave. Opgaverne som arbejdsleder og arbejdsgiver er beskrevet i hhv afsnit 2.4 og 2.5.

2.3.3. Hjælpebehovet

For at være omfattet af målgruppen skal du i høj grad være afhængig af hjælp til almindelige daglige funktioner, og du skal have et massivt, sammensat og omfattende behov for hjælp til pleje, praktisk bistand, ledsagelse og overvågning.  Kan dit hjælpebehov dækkes tilstrækkeligt af andre bestemmelser i serviceloven, er du ikke omfattet af målgruppen for denne ordning. Vi vil derfor altid først vurdere, om dit behov kan afhjælpes på anden måde.

Det kan eksempelvis foregå ved afdækning af effekterne ved:

  • Rehabiliteringsforløb
  • Træningsindsats
  • Hjælpemidler, herunder velfærdsteknologiske hjælpemidler
  • Ændring af din bolig
  • Andre muligheder
    - Personlig hjælp og praktisk bistand (Lov om Social Service § 83)
    - Socialpædagogisk ledsagelse til ikke selvvalgte aktiviteter (Lov om Social Service § 85)
    - Ledsagelse til selvvalgte aktiviteter (Lov om Social Service § 97)
    - Tilbud om handicapkørselsordning til transport til selvvalgte aktiviteter
    - Tilbud om kørsel til læge og speciallæge
    - Tilbud om kørsel til undersøgelse og behandling på sygehus
  • Anden tilrettelæggelse af din dagligdag

Det bemærkes at et højt aktivitetsniveau ikke i sig selv kan medføre, at du er omfattet af personkredsen for borgerstyret personlig assistance, hvis dine øvrige behov kan dækkes på en fleksibel måde efter andre bestemmelser. Et højt aktivitetsniveau kan dog i det konkrete tilfælde være en del af vurderingen af, om du har et behov, som gør det nødvendigt at yde den ganske særlige støtte, som borgerstyret personlig assistance er, således at du så vidt muligt kan opretholde dit hidtidige livsindhold.

Bor du et sted (fx et bosted eller et plejecenter), hvor personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp og socialpædagogisk bistand indgår i stedets tilbud/ydelser, vil du ikke have ret til en BPA-ordning, fordi du dér vil have adgang til hurtig hjælp og støtte døgnet rundt.

 

2.4 Arbejdslederrollen

For at få bevilget en BPA-ordning er det en betingelse, at du kan fungere som arbejdsleder for hjælperne i din ordning. Det gælder såvel på tidspunktet for bevillingen som for tiden derefter. Du kan ikke overdrage din arbejdslederopgave til andre, hverken en værge eller andre nærtstående.

At være arbejdsleder indebærer, at du skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne.

Du skal bl.a. kunne:

  • Planlægge det daglige arbejde for hjælperne, herunder sikre
    - Vagtdækning ved sygdom, graviditet og barsel hos dine hjælpere
    - Planlægge ferieafholdelse
  • Overholde gældende lovgivning indenfor ansættelse, arbejdsmiljø, graviditet- og barsel, ferie, forsikring, pension, sygdom mv.
  • Varetage evt. konflikthåndtering med/mellem hjælpere
  • Udarbejde arbejdsgangsbeskrivelser i forhold til hvilken hjælp dine hjælpere skal udføre og hvordan
  • Sikre at der udarbejdes APV (Arbejdspladsvurdering)
  • Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne
  • Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce
  • Udvælge mulige hjælpere til samtale, holde ansættelsessamtaler og beslutte hvem du vil have ansat
  • Afholde personalemøder med hjælperne
  • Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS)
  • Sikre at hjælperne udfører de opgaver, der er givet bevilling til og ikke andre

Som arbejdsleder er det også dit ansvar at sikre, at den hjælp du modtager, ikke overstiger din bevilling. Det er dig, som bevillingshaver der har ansvar for løbende at sikre, at bevillingen og den samlede tilskudsramme overholdes. Du bør derfor danne dig et overblik over det løbende forbrug i din ordning. Middelfart Kommune anbefaler derfor, at du beder din leverandør om afrapportering hvert kvartal, med oversigt over forbrug i kroner og forbrugte timer.

At være arbejdsleder stiller store krav til dit kognitive funktionsniveau, herunder koncentration, opmærksomhed, indlæring, hukommelse, overblik, struktur, evne til at planlægge mv.

Hvis vi vurderer, at du har brug for rådgivning og vejledning om de opgaver, der er forbundet med at være arbejdsleder i en BPA-ordning, kan vi bevilge f.eks. et rådgivningsforløb eller oplæring i, hvad det indebærer at være daglig leder for hjælperne, herunder eksempelvis ledelse, konflikthåndtering eller etik.

Du vil eventuelt kunne blive bedt om at medvirke til en neuropsykologisk udredning. En neuropsykologisk undersøgelse har til formål at beskrive dine ressourcer og udfordringer i forhold til rollen son arbejdsleder. Gennemførelse af en neuropsykologisk undersøgelse vil altid ske i tæt samarbejde med dig.

En neuropsykologisk undersøgelse vil afdække følgende områder:

  • Opmærksomhed og koncentrationsevne
  • Hukommelse og evne til at lære nyt
  • Overblik og planlægning
  • Problemløsningsevne og tænkning
  • Sproglige færdigheder
  • Udholdenhed/energiforvaltning og forekomst af invaliderende træthed
  • Mental robusthed og generelt intellektuelt funktionsniveau
  • Kognitive kommunikative færdigheder
  • Screening for psykisk lidelse som depression og posttraumatisk stresstilstand
  • Evnen til at håndtere eventuelle følger af hjerneskade, sygdom og anden modgang
  • Dine muligheder for at udnytte dine egne evner

Hvis der laves en neuropsykologisk udredning vil den være en del af det, der danner grundlag for vores samlede vurdering af, om du kan være arbejdsleder.

 

2.5 Arbejdsgiverrollen og -ansvaret

En arbejdsgiver har ansvaret for at administrere ydelsen samt de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet hertil. Du kan selv vælge at være arbejdsgiver for dine hjælpere. Hvis du vælger det, skal kommunen tilbyde at varetage lønudbetalingen til dine hjælpere. Middelfart Kommune kan ikke være arbejdsgiver for dine hjælpere.

Alternativt kan du vælge at overdrage arbejdsgiveransvaret og -opgaverne til:

  • En forening eller en privat virksomhed, der er godkendt af Socialtilsynet
  • En nærtstående
2.5.1 Overdragelse til privat firma

Hvis du vælger et privat firma eller en forening, skal du være opmærksom på, at de skal være godkendt af Det Sociale Tilsyn.

Hvis du vælger at overdrage arbejdsgiveransvaret, vil det blive udøvet i samarbejde med dig. Hvis du overdrager dit arbejdsgiveransvar til en forening eller en privat virksomhed, vil Middelfart Kommune afregne et administrationsbidrag direkte med arbejdsgiveren med et beløb pr. bevilget time.

Beregning af administrationsbidraget sker efter Dansk Erhvervs beregningsmodel for BPA administrationsbidrag. Beregneren kan findes på Dansk Erhvervs hjemmeside.

Ved opstart af nye ordninger vil din arbejdsgiver få et mindre tillæg pr. time i de første tre måneder for at sikre, at du støttes bedst muligt i opstarten.

Hvis du vælger en arbejdsgiver, der opkræver et højere administrationsgebyr end det, der er fastsat af Middelfart Kommune, skal du afholde merudgiften selv.

2.5.2 Overdragelse til nærtstående

Nærtstående er ægtefæller, samlever, forældre, søskende samt andre, som du har et nært forhold til. Det er en forudsætning at den nærtstående kan varetage arbejdsgiveransvaret og det er en forudsætning, at både du og den nærtstående har et ønske om denne løsning.

Hvis du overdrager dit arbejdsgiveransvar til en nærtstående, vil der ikke ske nogen afregning af administrationsbidrag.

Det månedlige tilskud til løn vil blive udbetalt til arbejdsgiveren.

2.5.3 Generelt

Når du har valgt en arbejdsgiver, skal du fremsende en kopi af den kontrakt, du har indgået med arbejdsgiveren til Middelfart Kommune.

Der vil ikke blive udbetalt tilskud til løn til din arbejdsgiver før, vi har modtaget en kopi af kontrakten.

Det bemærkes, at hvis Middelfart Kommune vurderer, at du ikke kan varetage arbejdsgiveransvaret, kan Middelfart Kommune beslutte at arbejdsgiveransvaret skal overdrages. Det er dog fortsat dig der beslutter, hvem du skal samarbejde med omkring arbejdsgiveransvaret, så længe ovenstående betingelser er opfyldt.

Middelfart Kommune må ikke hverken vejlede dig om eller anbefale dig en arbejdsgiver.

Du kan finde vejledning om opgaverne i forbindelse med varetagelse af arbejdsgiveransvaret hos: www.bpa-arbejdsgiver.dk

 

2.6 BPA-bevillingen - indhold

2.6.1 Hvordan beregnes hvor mange timer jeg kan få bevilget i en BPA-ordning?

Udmålingen foretages ud fra en individuel og konkret, faglig vurdering af dit hjælpebehov, med udgangspunkt i hvad du selv kan. Du kan blive tilbudt et afklaringsforløb, hvor du i en periode vil blive fulgt af en ergoterapeut/fysioterapeut, for at observere dit funktionsniveau i dagligdagen, både i og udenfor hjemmet. I enkelte tilfælde kan vi tilbyde et afklarende døgnophold med henblik på at observere dit funktionsniveau.

2.6.2 Har det nogen betydning for min BPA-ordning, at jeg er bevilget bistands-/plejetillæg?

Hvis du har fået tilkendt førtidspension før den 1. januar 2003 og har behov for en BPA, er du oftest tilkendt enten bistands- eller plejetillæg.

Middelfart Kommune skal vurdere, i hvilket omfang et bistands- eller plejetillæg skal indgå ved beregningen af det beløb, vi udbetaler til løn til ansættelse af hjælpere. Dette for at sikre, at det samme behov ikke dækkes dobbelt.

BPA-ordningen skal som udgangspunkt dække alle dine behov for pleje og omsorg. Bistands- og plejetillægget er ligeledes tilkendt med det formål at dække dine behov for omsorg og pleje.

Ved bevilling af BPA skal det derfor vurderes, om og i hvilket omfang, BPA-bevillingen skal nedsættes som følge af bistands- og plejetillæg. Bistandstillæg udgør som udgangspunkt 3,5 timer og plejetillægget som udgangspunkt 7 timer.

Du skal være opmærksom på, at hvis ekstern arbejdsgiver varetager ordningen, skal du indbetale bistands- og plejetillæg til arbejdsgiverfirma/forening.

2.6.3 Hvilke opgaver må mine hjælpere udføre?

Dine hjælpere må udføre de opgaver som er beskrevet i din bevilling.

Hjælperopgaverne kan bestå i praktisk hjælp, personlig pleje, hjælp ved påklædning, tilberedning af måltider, spisning samt ledsagelse og eventuelt kørsel af din bil, hvorfor kørekort vil kunne være en væsentlig forudsætning for ansættelsen.

2.6.4 Hvilke opgaver må mine hjælpere ikke udføre?

Dine hjælpere må ikke udføre opgaver, som ikke er beskrevet i din bevilling. Der vil derfor være perioder, hvor dine hjælpere ikke har nogen opgaver at udføre.

Dine hjælpere må som udgangspunkt ikke udføre opgaver, hvis du ikke er sammen med dem. Det betyder, at du, i det omfang det er muligt, selv skal indgå i den aktivitet, du har bevilget hjælp til. Hjælperne udfører opgaverne sammen med dig – ikke for dig. Det gælder aktiviteter som eksempelvis hundeluftning, hente og bringe børn til og fra skole mv., indkøb og lettere havearbejde.

Vær opmærksom på, at større opgaver såsom hovedrengøring, hækklipning, malerarbejde og andre større vedligeholdelsesopgaver ikke er omfattet af den udmålte hjælp i din BPA-ordning.

2.6.5 Dækker en BPA-ordning mit behov for hjælp efter Sundhedsloven?

En BPA-ordning omfatter ikke hjælp til opgaver efter Sundhedsloven. Sundhedslovsydelser er alle de opgaver, der i udgangspunktet er lægeordinerede.

Hvis du har behov for hjælp til f.eks.

  • stomipleje
  • sårpleje
  • katederpleje
  • sondeernæring- og pleje
  • træning
  • udstrækning/øvelser
  • C-pap maske
  • sugning af mund og svælg
  • insulingivning

vil den tid, du har brug for hjælp hertil, derfor ikke blive udmålt i din BPA-ordning. Hjælpen vil i stedet for blive vurderet og udmålt efter reglerne i Sundhedsloven Normalt leveres sundhedslovsydelser af sygeplejersker, eller social- og sundhedsassistenter efter delegation.

I de tilfælde hvor der er tale om sundhedslovsydelser, som borger uden funktionsnedsættelse normalt selv kan varetage opgaven, og hvor din praktiserende læge vurderer, at du selv kan administrere opgaven, kan du instruere dine hjælpere til at give dig medicinen efter din anvisning. Det ville kunne være opgaver som eksempelvis at tage smertestillende medicin, tage movicol, håndtere urinpose eller tage insulin. For så vidt angår insulin-givning vil dette dog altid blive betragtet som en sundhedslovsydelse, hvis der behov for løbende tilbagemeldinger til lægen. Baggrunden er, at der skal føres sundhedsfaglig journal. Det vil derfor være en konkret individuel vurdering om hjælpen hertil udmåles særskilt eller som den del af BPA-ordningens øvrige ydelser.

Hvis din praktiserende læge ikke vurderer, at du vil kunne administrere opgaven selv, skal opgaven løses af sundhedsfagligt personale. Når der leveres indsatser efter sundhedsloven, gælder reglerne om delegation, sundhedsfagligt ansvar, patientsikkerhed og dokumentation. Når en sundhedslovsydelse delegeres, skal medhjælperen uanset uddannelse instrueres i udførelse af sundhedslovsydelsen, og der skal føres tilsyn med medhjælperens udførelse af opgaven.

2.6.6 Dækker en BPA-ordning mit behov for hjælp på min arbejdsplads?

En BPA-ordning omfatter ikke hjælp til praktiske opgaver i forbindelse med dit arbejde.

Hvis du har behov for hjælp til udførslen af dit arbejde, vil den tid, du har brug for hjælp til arbejdet, ikke blive udmålt i din BPA-ordning.

Hjælpen vil i stedet for blive bevilget af Jobcenteret efter Lov om kompensation til handicappede i erhverv. Din BPA-ordning vil blive reduceret med det antal timer, du modtager anden støtte. Hvis det giver mening at opgaven varetages af den samme person, som er ansat i din BPA-ordning vil der skulle laves en aftale med jobcenteret med henblik på at en og samme hjælper kan varetage begge opgaver.

2.6.7 Dækker en BPA-ordning mit behov for respiratorisk hjælp?

Hvis Region Syddanmark vurderer, at du er omfattet af en respirationsaftale, og der er sammenfald i denne hjælp med den hjælp, dit kontante tilskud dækker (BPA), vil Middelfart Kommune indgå en aftale med Region Syddanmark om fordeling af udgifter.

2.6.8 Dækker en BPA-ordning mit behov for hjælp i forbindelse med uddannelse?

En BPA-ordning omfatter ikke hjælp til opgaver under uddannelse. Hvis du har behov for hjælp til udførslen af dit studie, vil den tid du har brug for hjælp, ikke blive udmålt i din BPA-ordning. Hjælpen vil i stedet for blive bevilget efter Lov om Socialpædagogisk Støtte ved videregående uddannelser. Du skal kontakte SPS-vejlederen på dit uddannelsessted. Din BPA- ordning vil blive reduceret med det antal timer, du modtager anden støtte. 

2.6.9 Hvad skal jeg gøre hvis mit behov ændrer sig?

Du har pligt til at kontakte os, hvis dit behov for støtte ændrer sig.

 

2.7 BPA-bevillingen – udmåling af timer

2.7.1 Hvad indgår i udmålingen af, hvor mange timer jeg bevilges i min BPA-ordning?

Udmålingen sker efter en individuel og konkret vurdering af, hvad du selv kan klare.

Hvis du ikke har brug for hjælp og kan være alene i perioder, vil der ikke blive udmålt timer til disse perioder. Du kan derfor ikke forvente at få hjælp til 24 timer i døgnet.

Der udmåles timer til dækning af dit behov for personlig hjælp og praktiske opgaver i hjemmet. Er du gift eller samlevende vil der blive udmålt tid til dækning af din del af de praktiske opgaver i hjemmet.

Der kan som udgangspunkt bevilges ledsagelse til:

  • Indkøb af dagligvarer (eventuelt via internettet)
  • Byture (shopping, apotek mv.)
  • Besøg hos familie og venner, herunder f.eks. biograf- cafebesøg mv.
  • Fritidsaktiviteter, frivilligt arbejde/foreningsarbejde, sport
  • Dine børns aktiviteter

I vores vurdering af hvor mange timer der udmåles til deltagelse i aktiviteter uden for hjemmet, vil vi tage udgangspunkt i hvilket aktivitetsniveau en borger i tilsvarende alder og livssituation har.

2.7.2 BPA-bevillingen – økonomi - Hvordan udbetales tilskuddet?

Tilskud til lønudgifter m.m. vil blive beregnet en gang årligt.

Du vil få tilsendt et budgetskema, hvor du kan se, hvordan tilskuddet til din BPA-ordning er sammensat. Hvis du har overdraget dit arbejdsgiveransvar til en forening eller en privat virksomhed sender Middelfart Kommune samtidig en kopi af budgetskemaet til dit dem, med mindre du beder os undlade dette. Hvis du beder Middelfart Kommune om at undlade at sende kopi af budgetskemaet til dit arbejdsgiverfirma, er du selv ansvarlig for at sende det til dem.

Du eller din arbejdsgiver vil modtage et månedligt tilskud til dækning af lønudgifter mm. til dine hjælpere.

Er du selv arbejdsgiver, vil tilskuddet blive udbetalt forud.

Har du overdraget dit arbejdsgiveransvar til en forening eller en privat virksomhed, vil tilskuddet blive udbetalt til arbejdsgiverfirmaet, løbende efter regning i henhold til det fremsendte budget.

Tilskuddet dækker aflønning af hjælpere svarende til det udmålte timetal.

Afholdelse af administrationsudgifter til din arbejdsgiver vil blive dækket af Middelfart Kommune direkte til din arbejdsgiver. 

2.7.5 Hvad sker der, hvis jeg bruger flere timer, end jeg har bevilget?

Du er forpligtet til at føre kontrol med dit forbrug af timer og forbruget af det tildelte beløb, for at sikre at dit forbrug er i overensstemmelse med din bevilling.

Hvis du bruger flere timer, end du har bevilget, vil du selv skulle betale for det. 

2.7.6 Hvilke forsikringer dækkes når jeg har en BPA-ordning?

Arbejdsgiver er forpligtet til at tegne tilstrækkelig forsikring for hjælperne. Det betyder typisk en arbejdsskadeforsikring og en erhvervsansvarsforsikring.

Hvis du medtager dine hjælpere på rejse til udlandet, kan der være behov for at tegne en rejseforsikring. Middelfart Kommune dækker udgiften til disse forsikringer.

Arbejdsgiver vælger selv, hvilket forsikringsselskab der bruges.

Middelfart Kommune dækker udgifterne efter regning. Der dækkes dog som udgangspunkt maksimalt en udgift svarende til 1,5% af din BPA-ordnings lønsum.

Hvis du har overgivet dit arbejdsgiveransvar til fx en forening, er foreningen ansvarlig for at tegne de lovpligtige forsikringer.

2.7.7 Skal der udarbejdes regnskab for det tilskud, der udbetales til min arbejdsgiver?

Én gang om året skal arbejdsgiveren i din BPA-ordning fremsende regnskab over din BPA-ordning.

Det skal som minimum indeholde udmålte og forbrugte timer. Vi vil opfordre til, at det afspejler din bevilling.

Regnskabet skal være os i hænde senest den 1. marts og være bilagt kopi af sidste lønseddel for alle dine hjælpere.

Har du brugt færre timer, end der er udmålt, skal beløbet tilbagebetales til Middelfart Kommune. Du kan ikke overføre uforbrugte timer til efterfølgende år uden, at du forinden har indgået aftale med Middelfart Kommune.

Tilskud, som ikke er anvendt i overensstemmelse med din bevilling, skal tilbagebetales til Middelfart Kommune.

Har du brugt flere timere, end din bevilling indeholder, skal du selv betale for den ekstra udgift.

 

2.8 Regler og rammer for hjælperne

I din bevilling tager Middelfart Kommune afsæt i den til enhver tid gældende overenskomst for BPA-handicaphjælper overenskomsten ml. FOA/DE eller sammenlignelig med BPA-handicaphjælper overenskomsten ml. FOA/DE.

Hvis det ikke fremgår af din bevilling, at der er behov for faglært personale, vil det tilskud, der udbetales, tage afsæt i ikkefaglært personale.

Løn- og ansættelsesforholdene for hjælperne er alene et spørgsmål mellem hjælperne og dig eller den part, der har påtaget sig arbejdsgiverrollen for dig.

Hjælperne skal være fyldt 18 år.

2.8.1 Kan mine hjælpere tage med mig på ferie og weekend?

Du kan tage dine hjælpere med på ture, ferie og weekendophold i Danmark.

Ved ferie eller andet midlertidigt ophold udenfor Danmark kan du bevare din BPA-ordning i op til en måned. Hvis du ønsker at være ude af Danmark længere end en måned, skal du søge kommunen om at bevare hjælpen, inden du rejser.

Hvis dit behov for hjælp grundet ferie og weekendophold afviger fra din bevilling, kan du søge om dækning af ekstra omkostninger ved kortvarige ferieophold i udlandet.

I vurderingen af, hvorvidt en ekstraudgift kan dækkes indgår, om det er et ophold, som andre i samme alder og livssituation vil tage på. En rejse på op til 14 dage til udlandet kan almindeligvis betegnes som et kortvarigt ophold. Du har dog som udgangspunkt alene ret til dækning af eventuelle ekstraudgifter til 1 ferie årlig, selvom varigheden er kortere end 14 dage.

Afgørende for vurderingen af, om du har ret til dækning af ekstra omkostninger, er, om det er særligt påkrævet eller en afgørende forudsætning for gennemførelsen af udlandsrejsen.

En afgørelse om dækning af ekstraudgifter til ferieophold vil altid bero på en konkret og individuel vurdering.

Reglerne følger af bekendtgørelse om ydelser efter Lov om Social Service under midlertidige ophold i udlandet (Bekendtgørelse om ydelser efter Lov om Social Service under midlertidige ophold i udlandet nr. 441 af 03/05/2024), samt Ankestyrelsens principafgørelse 96-16.

2.8.2 Kan mine hjælperes evt. ekstraudgifter i forbindelse med min ferie eller weekend-ophold dækkes?

Hvis en hjælper har ekstra udgifter til transport som følge af, at arbejdet udføres et andet sted end i dit hjem henvises til SKAT’s regler for befordringsfradrag.

Eventuel ekstraudgift til dækning af overnatning m.m. for dine hjælpere sker på baggrund af konkret individuel vurdering med afsæt i opholdsform (sommerhus, hotel eller andet) og din nuværende bevilling. Du skal ansøge kommunen om dette inden afholdelse.

Såfremt dit ophold medfører rejseudgifter til din hjælper, skal du søge om dette inden afholdelse.

Der henvises desuden til SKATs regler om rejsefradrag.

I vurderingen, af hvorvidt en udgift kan dækkes, indgår, om det er et ophold, som andre i samme alder og livssituation vil tage på.

2.8.3 Skal jeg holde personalemøder og MUS-samtaler med mine hjælpere og udmåles der ekstra timer til dette?

Som arbejdsleder skal du afholde personalemøder med dine hjælpere. I din bevilling udmåles der 1,5 time pr. kvartal pr. fastansatte hjælper hertil.

Når du afholder MUS-samtaler (medarbejderudviklingssamtaler) med dine hjælpere, forventer vi, at du som udgangspunkt afholder disse, når hjælperen i forvejen er på arbejde.

2.8.4 Hvem er ansvarlig for at overholde den gældende arbejdsmiljølovgivning?

Som arbejdsleder skal du medvirke til, at arbejdsmiljøet, både fysisk og psykisk, er fuldt forsvarligt og sammen med din arbejdsgiver sørge for at gældende lovgivning overholdes, herunder regler om hviletid, arbejdsstedets indretning og arbejdspladsvurdering.

2.8.5 Hvem skal udarbejde APV, og udmåles der ekstra timer til at udarbejde denne?

Det er arbejdsgivers ansvar at følge den gældende arbejdsmiljølovgivning herunder at udarbejde lovpligtig APV.

Hvis du har valgt et arbejdsgiverfirma til at varetage arbejdsgiveransvaret, indgår det i afregningen til din arbejdsgiver, at de bistår dig med dette.

Efter arbejdsmiljøloven har arbejdsgiver pligt til at sørge for, at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. 

2.8.6 Hvordan skal jeg gøre, hvis der i hjemmet er brug for APV-hjælpemidler?

Det er din arbejdsgiver, der har det overordnede ansvar for arbejdsforholdene. Det er dig som arbejdsleder, har ansvaret for at ansøge om APV hjælpemidler via borger.dk, eller ved telefonisk kontakt til hjælpemiddelgruppen på 8888 4696 indenfor rådhusets åbningstid.

Hvis det vurderes, at der er brug for APV-hjælpemidler i hjemmet, vil Middelfart Kommune levere det bedst egnede og billigste APV-hjælpemiddel.

Der er udarbejdet en pjece om APV, som er bilag til denne håndbog.

2.8.7 Kan mine hjælpere få bevilget kurser?

Som arbejdsleder har du ansvaret for at ansætte medarbejdere, der har kompetencer, der er i overensstemmelse med den profil, du søger, og det der er bevilget timer til i din bevilling.

Det er også dig, der som arbejdsleder skal udarbejde instrukser til dine hjælpere, enten i skriftlig form alternativt som billede-vejledning eller videoinstruktion.

Såfremt APV’en viser, at der er behov for, at dine medarbejder oplæres i nogle af de funktioner din bevilling dækker, og som du ikke kan udarbejde instrukser til, kan du søge om dækning af udgifter til kursus herom. 

2.8.8 Kan mine hjælpere få bevilget et førstehjælpskursus?

En BPA-ordning omfatter hjælp til personlig og praktisk bistand, ledsagelse og overvågning.

Der indgår ikke krav om, at dine hjælpere har gennemført et førstehjælpskursus for at kunne udføre dette. Der gives derfor ikke tilskud til 1. hjælpskurser til dine hjælpere.

2.8.9 Må mine hjælpere arbejde flere døgn i træk?

Nej, det må dine hjælpere ikke. Du er som arbejdsleder ansvarlig for at overholde arbejdstids- og hviletidsbestemmelser jf. gældende lovgivning.

2.8.10 Kan jeg få bevilget timer til oplæring af nye hjælpere?

Det er din opgave, som arbejdsleder at udarbejde instrukser til dine hjælpere, enten i skriftlig form, alternativt som billede-vejledning eller videoinstruktion. Du skal desuden tilrettelægge og indrette dine daglige aktiviteter på en måde, som tilgodeser optimale oplæringsbetingelser for dine nye hjælpere.

Du kan derfor som udgangspunkt ikke få bevilget timer til oplæring af nye hjælpere.

2.8.11 Kan jeg få dækket udgifter som følge af, at jeg har hjælpere? Hjælperrelaterede udgifter.

Du vil få udbetalt et beløb til dækning af direkte og indirekte hjælperrelaterede udgifter.

Middelfart Kommune har fastlagt et serviceniveau, hvor du får dækket 500 kr. pr. måned ved en 24 timers ordning. Beløbet reduceres forholdsvis med det timetal, du har bevilget i BPA-ordningen.

Beløbet dækker de udgifter, der er, ved at du har en ekstra person i dit hjem. Beløbet indeholder f.eks. udgifter til hjælperens brug af toilet og håndvask, ekstra vask af håndklæder, drikkevand, køkkenrulle, ekstra affald, brug af handsker og udgift til ledsagerkort.

Hvis der er hjælperrelaterede udgifter udover det faste beløb, kan der indgives ansøgning om dækning hertil. Du skal så dokumentere, at det faste årlige beløb er forbrugt, og du skal indsende dokumentation for de resterende hjælperrelaterede udgifter, som du søger om dækning af.

Det betyder, at du på årsbasis skal have dokumenterede udgifter, der overstiger det bevilgede faste beløb, og at du skal kunne dokumentere den konkrete ekstraudgift.

Der kan derudover, efter ansøgning, bevilliges et beløb til dækning af enkeltstående udgifter. Det kan eksempelvis være årlig, lovpligtigt service på lift på handicapbil, udgifter til indretning af hjælperværelse (hvis der er udmålt rådighedstimer). Der ydes som udgangspunkt ikke tilskud til annoncering i aviser o. lign. i forbindelse med ansættelse af personlige hjælpere. Der henvises til at anvende www.jobnet.dk.

Middelfart Kommune har fastlagt et serviceniveau på maksimalt 948 kr. årligt (2024-niveau), til ekstraudgifter til dine hjælpere i forbindelse med aktiviteter ud af hjemmet, som ikke dækkes af ledsagerkortet.

Beløbet prisfremskrives årligt 1. januar.

2.8.12 Kan jeg benytte mig af vikarer, hvis mine hjælpere er syge?

Du er som arbejdsleder ansvarlig for, at der er hjælpere og vikarer nok til, at de bevilgede timer kan dækkes.

Du kan derfor ikke benytte et vikarbureau, der aflønner med anden timeløn end beskrevet i din bevilling. Benytter du alligevel vikarer til en anden timeløn, vil du selv skulle betale differencen.

2.8.13 Hvad skal jeg gøre, når mine hjælpere er syge?

Du skal selv sørge for, at du har personale, som kan tilkaldes. Du har ansvaret for, at der er ansat et tilstrækkeligt antal hjælpere til, at de kan afløse hinanden ved akut fravær, ferie og sygdom, således at teamet er selvdækkende. Ved akut fravær og sygdom, skal du kontakte din eventuelle arbejdsgiver, som skal bidrage til at sikre vikardækning.

Der udbetales ikke tilskud fra kommunen til løn til hjælper, der er fraværende på grund af sygdom.

Som arbejdsleder er du ansvarlig for, at de oplysninger du indberetter til din arbejdsgiver, er korrekte.

2.8.14 Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan få hjælpere til at dække vagten?

Hvis du ikke kan få hjælpere til at dække vagten, skal du tilrettelægge vagterne, så du får dækket dine basale behov. Det betyder, at du ikke kan forvente at gennemføre planlagte aktiviteter udenfor hjemmet.

I helt særlige situationer kan du kontakte Visitationen i kommunens åbningstid på telefon nummer 8888 4696. Du kan få hjælp til den nødvendige personlige pleje. Du kan ikke få hjælp til praktiske opgaver, og du kan heller ikke få hjælp til ledsagelse uden for hjemmet.

Opstår der en akut situation uden for Visitationens åbningstid, skal du kontakte hjemmeplejen direkte på telefon nr. 8888 4646.

Du har pligt til hurtigst muligt at orientere din sagsbehandler. 

2.8.15 Kan jeg få mine hjælpere med, hvis jeg indlægges på sygehus?

Ved indlæggelse på hospital skal du eller dine pårørende altid – så vidt det er muligt omgående - rette henvendelse til din sagsbehandler.

Ved planlagt indlæggelse skal du være opmærksom på, om dine hjælpere kan afholde ferie eller afspadsere, da bevillingen ikke omfatter ret til at medbringe hjælpere under hospitalsindlæggelse. Det er sygehuset, der har ansvar for din hjælp og pleje under indlæggelse. Det er derfor sygehuset, der skal tage stilling til om dine egne hjælpere helt eller delvist skal dække dine støttebehov under indlæggelse. Sygehuset kan vælge at benytte og dermed aflønne hjælperne, hvis det vurderes, at der er behov herfor. Dette skal om muligt afklares forud for indlæggelsen. Middelfart Kommune skal informeres, hvis en sådan aftale indgås.

Ved længevarende indlæggelser (14 dage og derover) kan hjælperne opsiges med optjent varsel. Dette vurderes af din sagsbehandler i samarbejde med dig (og arbejdsgiver, hvis ansvaret er uddelegeret).

Hvis din indlæggelse forventes at vare i længere tid, stoppes din BPA-ordning, og udbetalingen af tilskud ophører. Efter endt længerevarende indlæggelse skal det som udgangspunkt på ny vurderes, om du fortsat er i målgruppen for bevilling af BPA-ordning. Vurderingen vil kunne omfatte både din arbejdslederevne og omfanget af dit hjælpebehov. Hvis det vurderes, at du fortsat er omfattet af personkredsen, skal det vurderes, om det er nødvendigt at ændre omfanget af dit støttebehov, herunder tages stilling til en eventuel midlertidig normering af hjælpen, således at den opfylder dine aktuelle behov.

 

 

2.9 Afgørelse, klage og ankemulighed

Myndighed og Visitation starter sagsbehandling om borgerstyret personlig assistance på baggrund af en henvendelse fra dig.

Du vil herefter blive kontaktet af en sagsbehandler for det videre forløb.

Sagsbehandleren i Myndighed og Visitation fremsender en skriftlig afgørelse til dig.

Afgørelsen kan være en bevilling eller et afslag.

I afgørelsen fremgår begrundelse for beslutningen, og hvis det er en bevilling, fremgår formål og mål med den bevilligede indsats, og hvilke opgaver du konkret er bevilget hjælp til.

Hvis du bevilges en BPA-ordning, vil du også få tilsendt et budgetskema, så du kan se, hvornår på dagen du er bevilget hjælp, og hvor mange penge der udbetales i tilskud.

Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du klage over den indenfor 4 uger efter, at du har modtaget den. Klagen skal du sende til Middelfart Kommune, Myndighed og Visitation, Nytorv 9, 5500 Middelfart. 

Hvis du klager, vil vi vurdere din ansøgning på ny med de indsigelser eller nye oplysninger, du giver os.

Hvis vores genvurdering af din ansøgning er uændret, sender vi genvurderingen til dig på ny og sender samtidig din klage og sagens akter til Ankestyrelsen. Så vil Ankestyrelsen se på din klage og efterprøve vores afgørelse.

 

2.10 Sagsbehandlingsfrist

Vi behandler din ansøgning så hurtigt som muligt.

Alt efter hvor meget vi skal undersøge og udrede, kan sagsbehandlingstiden for afgørelse om Borgerstyret Personlig Assistance være op til 12 uger. Hvis sagsbehandlingstiden på 12 uger ikke kan overholdes, vil du få besked herom fra sagsbehandleren.

Dette gælder også for eventuelle tillægsansøgninger, eksempelvis i forbindelse med ferie.

 

2.11 Opfølgning og tilsyn

Middelfart Kommune har pligt til at føre tilsyn med, at

  • Du fortsat er omfattet af personkredsen
  • Du fortsat kan løfte arbejdslederrollen
  • Din ordning fungerer efter hensigten
  • Din ordning overholder den økonomiske ramme, som er beskrevet i din bevilling.

Det sker blandet andet ved, at din BPA-ordning bliver revurderet.

Nye BPA-ordninger revurderes efter 4 måneder og herefter 1 gang årligt.

Tilsynet og revurderingen omfatter blandt andet:

  • Om du fortsat er omfattet af personkredsen
  • Opfylder du stadig betingelserne for at fungere som arbejdsleder og evt. som arbejdsgiver?
  • Overholdes det bevilgede antal timer?
  • Arbejder dine hjælpere på de bevilgede tidspunkter af døgnet
  • Får Middelfart Kommune rettidigt og i tilstrækkeligt omfang regnskabsoplysninger fra din arbejdsgiver
  • Overholdes de relevante arbejdsmiljøregler?
  • Overholdes arbejds- og hviletidsbestemmelserne i lovgivningen?
  • Er der udarbejdet APV?
  • Er der meget sygdom blandt hjælperne?

En revurdering kan enten ske ved et opfølgningsmøde eller ved en administrativ opfølgning.

Du kan ved en revurdering blive bedt om at medvirke i en neuropsykologisk undersøgelse.

Du har pligt til snarest at oplyse kommunen om eventuelle ændringer i din funktionsevne, som kan påvirke dit behov for støtte.

2.11.1 Hvad skal jeg gøre, hvis jeg flytter til en anden kommune?

Du skal kontakte din nye kommune, som skal træffe en ny afgørelse om din BPA-ordning.

Du skal ligeledes orientere Middelfart Kommune om forventet dato for flytning. Indtil dette sker, vil tilskuddet til din BPA-ordning fortsætte med uændret udbetaling fra Middelfart Kommune, og vi vil opkræve beløbet fra din nye opholdskommune.

2.11.2 Hvad skal jeg gøre, hvis jeg flytter til Middelfart Kommune?

Du skal kontakte sagsbehandleren for BPA i Myndighed og Visitation.

Middelfart Kommune vil træffe en ny afgørelse.

Din tidligere kommune vil fortsætte med at udbetale tilskud til din BPA-ordning indtil Middelfart Kommune har revurderet din hjælp.

2.11.3 Kan min BPA-ordning ophøre? Herunder varslingsregler.

En BPA-ordning er ikke nødvendigvis en livsvarig støtte.

Hvis dit behov for hjælp ændrer sig, og du ikke længere har behov for denne ganske særlige ordning, vil du blive tilbudt hjælp efter øvrige muligheder i Lov om Social Service.

Hvis du ikke længere er i stand til at varetage arbejdslederopgaven, vil din BPA-ordning ophøre. Du vil i stedet blive tilbudt hjælp efter øvrige muligheder i Lov om Social Service.

Når din BPA-ordning ophører, vil der være en varslingsperiode, inden din BPA-ordning stopper

Reglerne om varsling fremgår af Serviceloven § 3 a (varslingsordning pr. 1.1.2018) 

Stk 1. Kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter §§ 95, 96 og 98 skal meddeles med et varsel på mindst 14 uger fra borgerens modtagelse af afgørelsen. 1. pkt. gælder ligeledes for kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse af en plads i et særligt dag- eller klubtilbud efter §§ 32 og 36, om frakendelse af bilstøtte efter § 114 inden udløbet af genanskaffelsesperioden og om ophør af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i de tilfælde, der er omfattet af de regler om afviklingsperioden, som social- og ældreministeren har fastsat i medfør af § 42, stk. 4.

Stk. 2. Iværksættelse af kommunalbestyrelsens afgørelser efter bestemmelserne nævnt i stk. 1 må i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsens afgørelse påklages til Ankestyrelsen, først påbegyndes, når varslingsperioden, jf. stk. 1, er udløbet.

I praksis betyder det, at:

  • Afgørelse om frakendelse eller reduktion af din BPA-ordning skal meddeles dig med et varsel på 14 uger, således at du som bevillingshaver har mulighed for at indrette dig på de ændrede forhold
  • Klage til Ankestyrelsen har opsættende virkning. Det betyder, at iværksættelse af afgørelsen først må påbegyndes, når varslingsperioden, jf. stk. 1 er udløbet
  • Hvis du ikke klager over afgørelsen, kan afgørelsen tidligst få virkning 14 uger efter, at den er kommet frem til dig.

Hvis din BPA-ordning skal ophøre har Middelfart Kommune pligt til at sikre en glidende og værdig overgang til anden støtte, således at du ikke oplever at stå uden nødvendig hjælp i overgangsperioden.

Sådan kontakter du Middelfart Kommune

Middelfart Kommune
Nytorv 9
5500 Middelfart
Tlf.nr. 8888 5500

Digital Post:

 Send sikker post til Myndighed, Handicap og Psykiatri  

 

Kan jeg få dækket andre merudgifter?

Har du andre udgifter som følge af din funktionsnedsættelse, kan du søge om eventuel dækning af dem under merudgifter

Kan jeg få ekstra boligstøtte, hvis jeg har en BPA-ordning?

Hvis du bor til leje, kan du ansøge om forøgelse af dit medregnede bruttoetageareal, og eventuelt få mere i månedlig boligstøtte.

Du kan få hjælp til arbejdsgiver og arbejdslederrollen her

www.BPA-arbejdsgiver.dk

 

Under overskrifterne ”Dit hjem er blevet en arbejdsplads” og ”APV i en BPA-ordning” nedenfor kan du finde flere oplysninger om ansvar og forventninger, vilkår ved modtagelse af hjælpen, arbejdsleder- og arbejdsgiveropgaven og meget mere.

Yderligere information om BPA

Når du får en BPA-ordning bliver dit hjem også en arbejdsplads. Det kan give udfordringer og der vil ofte være en række individuelle og ofte særlige forhold gør sig gældende for dig og dine hjælpere, som det kan være godt at være opmærksom på:

  • Du skal acceptere, at dit hjem nu er blevet en arbejdsplads
  • Dine ansatte skal respektere, at deres arbejdsplads er dit private hjem
  • Dine ansatte skal udføre mange forskelligartede opgaver, hvoraf nogle af dem kan være af meget personlig karakter
  • Der stilles derfor store krav til begge parter – dig og dine ansatte – med hensyn til tavshedspligt, fleksibilitet og rummelighed. Du skal huske at orientere dine hjælpere om, at de altid er underlagt tavshedspligt. Tavshedspligten vedrører dine personlige og økonomiske forhold, men også oplysninger om dine familie- og helbredsforhold. Hjælperne skal i forbindelse med ansættelsen underskrive en tavshedserklæring. Tavshedspligten ophører ikke, selvom hjælperen ikke arbejder for dig længere.

Generelt vil opgaverne for handicaphjælpere variere alt efter den enkelte borgers funktions nedsættelse, ønsker og behov for hjælp.
Der kan derfor ikke peges på specifikke krav til kvalifikationer, der er nødvendige for at kunne varetage jobbet, og der tages udgangspunkt i, at hjælperen er ufaglært.
Hjælperopgaverne kan bestå i praktisk hjælp, personlig pleje, hjælp ved påklædning, tilberedning af måltider, spisning samt ledsagelse og eventuelt kørsel af borgerens bil, hvorfor kørekort vil kunne være en væsentlig forudsætning for ansættelsen.
Vær opmærksom på, at du selv, i det omfang det er muligt, skal indgå i den aktivitet, du har bevilget hjælp til. Hjælperne udfører opgaverne sammen med dig – ikke for dig.
Det gælder aktiviteter som eksempelvis hundeluftning, hente og bringe børn til og fra skole, indkøb og lettere havearbejde.
Vær opmærksom på, at større opgaver såsom hovedrengøring, hækkeklipning, malerarbejde og andre større vedligeholdelsesopgaver ikke er omfattet af den udmålte hjælp i din BPA-ordning.

A. Daglig tilrettelæggelse af arbejdet

Du har - som arbejdsleder - ansvaret for den daglige tilrettelæggelse af arbejdet, ligesom du har ansvar for planlægning og udarbejdelse af vagtplaner, varsling af ferie samt afholdelse af personalemøder og MUS. Det betyder bl.a., at:

  • Du skal instruere og oplære din hjælper i de opgaver og arbejdsrutiner, hjælperen skal udføre
  • Du skal sørge for, at hjælperen ved, hvad du forventer af ham/hende i de forskellige situationer
  • Du skal udarbejde en løbende vagtplan for det daglige arbejde, således, at din hjælper har mulighed for at kunne tilrettelægge sin egen arbejds- henholdsvis fritid
  • Det anbefales, at du udarbejder vagtplaner for minimum 4 uger ad gangen, så dine hjælpere kender deres vagter mindst fire uger frem i tiden.

B. Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøloven indeholder regler, der også gælder for en BPA-ordning. Det betyder, at du som arbejdsgiver skal sikre dine hjælperes arbejdsmiljø.

B.1. Særligt om hjælpemidler og forflytningsteknik

Det er vigtigt at forebygge arbejdsskader f.eks. ved, at de nødvendige hjælpemidler anvendes ved forflytninger. Du er forpligtet til at ansøge om de relevante og nødvendige hjælpemidler til brug i plejen. Hjælperne skal have den nødvendige oplæring og instruktion i at udføre arbejdet uden risiko f.eks. gennem undervisning i forflytningsteknik og anvendelse af hjælpemidler.
Vedrørende instruktion i brug af hjælpemidler og forflytningsteknik, skal du rette henvendelse til din sagsbehandler. I forbindelse med at kommunen udleverer konkrete hjælpemidler til dig, sørger kommunen for oplæringen i brugen af det konkrete hjælpemiddel. Omvendt er det dit ansvar som arbejdsgiver at dine medarbejdere ved hvordan de generelt håndterer forflytninger og lignende ”dagligdags ting”
Du er som anført forpligtet til at sikre dine hjælpere de nødvendige hjælpemidler til brug i forflytningssituationer, f.eks. lift til brug for toiletbesøg og andet. Du er ligeledes forpligtet til at sørge for, at hjælpemidlerne konkret anvendes ved hver eneste forflytning.
Sagt med andre ord: hjælpemidler, der er bevilget, skal benyttes undtagelsesfrit af samtlige hjælpere.
Der skal instrueres i anvendelse af hjælpemidlet, når det er leveret. Ved ansættelse af nye hjælpere i din BPA-ordning skal du huske, at de også skal instrueres i korrekt brug af hjælpemidlet/hjælpemidlerne.

B. 2 Arbejdsforholdene skal være forsvarlige.

APV – arbejdspladsvurdering:
Ifølge arbejdsmiljøloven skal der på alle arbejdspladser udarbejdes en arbejdspladsvurdering (APV).
APV er en kortlægning af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen med henblik på en konstatering af, hvorvidt og i hvilket omfang arbejdspladsen overholder arbejdsmiljølovens bestemmelser. Det gælder såvel det fysiske som det psykiske arbejdsmiljø.
Hver enkelt medarbejder skal udfylde et APV-skema, som returneres til arbejdsgiveren. Denne skal gennemlæse svarene og efterfølgende sammen med de ansatte udarbejde en handlingsplan for løsning af eventuelle problematikker, der er blevet belyst via APV-skemaet.
Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemet, forslag til løsning, oplysning om, hvem der er ansvarlig for gennemførelse af en løsning, og hvornår problemet påregnes at være løst. Handlingsplanen skal kunne forevises på forlangende ved opfølgnings- og tilsynsbesøg.
Der henvises i øvrigt for yderligere oplysninger til www.bpa-arbejdsgiver.dk samt www.arbejdsmiljoweb.dk.

B.3. Særligt om arbejdsulykke og arbejdsbetinget lidelse

Du skal anmelde eventuelle arbejdsulykker til Arbejdstilsynet.
Hvis der under udførelsen af arbejde hos dig sker en arbejdsulykke, der medfører arbejdsudygtighed i minimum én dag, har du som arbejdsgiver pligt til at anmelde den til dit forsikringsselskab.
Der henvises herved til www.aes.dk, hvor du kan anmelde elektronisk.
Ved arbejdsulykker har du desuden ansvaret for, at din sagsbehandler omgående orienteres.
Branchefællesskab Arbejdsmiljø, Velfærd og Offentlig administration har udgivet en branchevejledning om personlig hjælpers / handicaphjælpers arbejdsmiljø. Vejledningen indeholder gode råd og oplysninger vedrørende arbejdsmiljø, hvad du skal foretage dig i forskellige situationer, og hvordan du som arbejdsgiver anmelder en arbejdsulykke. Du finder vejledningen på hjemmesiden: www.arbejdsmiljoweb.dk
Branchevejledningen vedrørende personlige hjælpere / handicaphjælpere ligger under hovedoverskriften: Krop og Sundhed.
Der henvises for yderligere oplysninger til: www.bpa-arbejdsgiver.dk
Arbejdet skal tilrettelægges, så der er tid til pauser i rimeligt omfang.
Vær opmærksom på, at en sammenhængende vagt for en hjælper som udgangspunkt maximalt er på 24 timer.

C. Nyttige links:

www.bpa-arbejdsgiver.dk
www.arbejdsmiljoweb.dk
www.aes.dk (Arbejdsmarkedets erhvervssikring)
Vejledning til bekendtgørelse om branchefællesskaber for arbejdsmiljø (at.dk)

Som arbejdsleder og arbejdsgiver har du pligt til at sørge for at arbejdsmiljøet er sikkerheds-og sundhedsmæssigt forsvarligt for dine ansatte i din BPA-ordning. Du har ligeledes et medansvar for at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt selvom du har overgivet dit arbejdsgiveransvar til anden part.

  • Alle virksomheder med mindst én ansat skal gennemføre en arbejdspladsvurdering også kaldet en APV. Kravet om APV gælder også når der kun er 1 ansat.
  • En APV skal udføres første gang ved ansættelse af den første medarbejder, derefter skal der løbende følges op når der sker ændringer i arbejdet og metoderne.
  • Man skal som minimum afdække arbejdsforhold, lave risikovurdering og/eller følge op på alle arbejdsmiljøforhold på arbejdspladsen hvert 3. år.
  • Arbejdspladsvurderingen skal være tilgængelig for alle på arbejdspladsen.

En APV skal som hovedregel være skriftlig og bestå af følgende elementer:

  1. Risikovurdering
  2. Inddragelse af sygefraværet i vurderingen på om forhold i arbejdsmiljøet kan være medvirkende til sygefraværet
  3. Skriftlig handleplan for løsning af arbejdsmiljøproblemer som ikke kan løses straks eller indenfor nærmeste fremtid. Handleplanen skal indeholde beskrivelse af problemet, alvor og omfang, årsager og information om hvornår og hvordan problemet løses samt hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  4. Gennemførelse af handlingsplaner og opfølgning. Her er det væsentligt at følge op på om løsningerne er fyldestgørende og effektive.

 Her kan du finde materialer som kan støtte kortlægning og handlingsplan samt være inspiration til udarbejdelse af APV:

Arbejdspladsvurdering (APV) (Word) 
Trivsels APV-skema (Excel)

Yderligere information:

www.at.dk
www.bpa-arbejdsgiver.dk
www.retsinformation.dk
www.arbejdsmiljoweb.dk